25/09/2017 - De Groeiparadox - ondernemen is als seks in de jaren '50.

Er wordt van alles van je verwacht, maar niemand vertelt je wat je precies moet doen. En zelf wil je het ook niet vragen.

 >>> kijk hier wie er al is ingeschreven.

Er is sinds kort een nieuwe ‘buzz’ in ondernemersland. De ene na de andere ondernemer valt voor het boek “De Groeiparadox” van Matty Paquay en Bart Lodewijckx. Dermate zelfs, dat Facebook stilaan vol loopt met foto’s van bedrijfsleiders en hun exemplaar van het boek, aan de rand van een zwembad ergens in warmere oorden.

En dat terwijl ondernemers de naam hebben geen fervente lezers te zijn. Alvast niet van managementboeken.

Dat succes is niet toevallig. Het boek is geschreven op maat van de ondernemer. Het ontrafelt veelvoorkomende groeipijnen waarvan vele ondernemers niet eens merken dat ze er last van hebben, gaat op zoek naar de onderliggende oorzaak en geeft aan wat de het bedrijf ertegen kan beginnen. “Confronterend” en “eye-opener” komen in bijna elk commentaar terug. Eén ondernemer maakt zich in een videoboodschap zelfs (speels) boos op de auteurs. Hij vraagt zich luidop af waarom de schrijvers niet 20 jaar eerder aan het boek begonnen, het moment namelijk, waarop hij zelf begon met zijn bedrijf.

Wij wisten Matty Paquay, mede-auteur van het boek en adviseur van groeibedrijven, te strikken voor een diepte-interview. We proberen te achterhalen waarom dit boek zo’n hype is in het bedrijfsleven en zoeken uit wat de Groeiparadox echt te bieden heeft. Twee van de ondernemers die aan bod komen in het boek getuigen over de hindernissen die de groei in hun bedrijf heeft teweeggebracht: Daniëlle Vanwesenbeeck en Robin Bruninx. Daniëlle was zelfs zo vriendelijk om ons in haar bedrijf Master Mail te ontvangen voor een boeiende kennismaking. De avond wordt in goede banen geleid door journalist en columnist Luc Blyaert.

Dit is wat andere ondernemers vinden van De Groeiparadox : http://degroeiparadox.be/?q=nl/node/234

Datum
Maandag 25 september 2017

Locatie
MasterMail, Wijgmaalsesteenweg 108a, 3012 Wilsele www.mastermail.be

Agenda

19:00 Ontvangst
19:30 Voorstelling boek door de auteur Matty Paquay met getuigenissen van groeiondernemers Robin Bruninx (Encon) en Danielle Vanwesenbeeck (Mastermail)
21:00 Netwerkreceptie met broodjes
22:00 Einde

Registratie
Ekonomika Alumni leden en hun partner: €25
Niet-leden: €40

Je inschrijving is pas definitief na betaling van het bedrag op het rekening nummer BE64 7350 2975 6352 van Ekonomika Alumni For Entrepreneurship.

Praktisch
Neem contact op voor bijkomende informatie omtrent dit event. Gelieve ons in voorkomend geval een seintje te geven indien u ingeschreven bent en alsnog op het laatste moment verhinderd zou zijn om aan deze activiteit deel te nemen. Anders zullen we het inschrijvingsgeld alsnog aanrekenen.

Parking
Voldoende parking ter plaatse

Bio Matty Paquay

Matty Paquay leidt Paquay & Associates, een advieskantoor voor groeibedrijven, en is gastprofessor in Business Model Design aan de UHasselt. Matty heeft een eigen, soms afwijkende kijk op wat hij in het bedrijfsleven ziet gebeuren.

Bio Robin Bruninx

Robin Bruninx is oprichter en CEO van Encon, een onafhankelijk bureau gespecialiseerd in creatieve en vernieuwende oplossingen voor energiebesparingen, hernieuwbare energie en duurzaamheidsprojecten voor industriële bedrijven. Encon heeft vestigingen in België, Nederland en Uruguay. Robin Startte Encon met een idee zonder een markt en zonder kapitaal. In een periode van 15 jaar heeft Robin heel wat groeipijnen doorgemaakt. Niet verwonderlijk als je weet dat het bedrijf op een bepaald ogenblik groeide met 400% per jaar.

Bio Danielle Vanwesenbeeck

Daniëlle Vanwesenbeeck is oprichter en General Manager van MasterMail, een bedrijf dat Direct Mailings maakt, gaande van grafisch ontwerp tot en met printing, productie en verzending. Daniëlle won in 2012 de Womed Award vanwege haar vernieuwende aanpak in een traditionele markt. Ze werd begin dit jaar volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. Ook zij maakte groeipijnen mee, waarbij marktpositionering cruciaal was om zich te kunnen onderscheiden.

Bio Luc Blyaert

Luc Blyaert is digitaal expert en opinieleider. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij de Persgroep, was 9 jaar hoofdredacteur van Data News, verzorgde bijdragen voor De Tijd en diverse duidingsprogramma’s. Hij leidt als moderator diverse debatten en events rond digitale disruptie, start-ups en entrepreneurship. Hij is tevens ere-fellow van de KULeuven Faculteit Economie en is lid van de raad van bestuur van de Vlaamse Vereniging van Journalisten.

 >>> kijk hier wie er al is ingeschreven.