top of page

Verslag bedrijfsbezoek CNH

Eind juni was Ekonomika West-Vlaanderen te gast bij CNH Industrial in Zedelgem.

CNH Industrial is een fusie van verschillende grote bedrijven actief in de sector van (land-)

bouwwerktuigen (Case-IH, New Holland, Ford, Fiat,..). In de groep produceren en verkopen ze meer

dan 100 productlijnen en 400 modellen van allerlei aard, zoals tractoren, graafmachines,

balenpersen en maaidorsers.



Het moederbedrijf is opgericht in 1895 in de VS door Abe Zimmerman. In 1906 richtte Leon Claeys in

Zedelgem Claeys Werkhuizen op. Tot dan was het maaien en dorsen van het graan een heel

arbeidsintensieve job. Hij wou die job minder lastig maken maar vooral de productiviteit in de

landbouw verhogen. In de jaren 20 maakte hij de eerste dorsmachine die stationair kon dorsen. In

1948 was de eerste geïntegreerde maaidorsmachine een feit. In 1952 kon hij de eerste zelfrijdende

maaidorser voorstellen. Claeys Werkhuizen werd in 1964 door New Holland overgekocht en

geïntegreerd in de groep. In 1986 werd de groep overgekocht door Ford en in 1991 nam Fiat

Geotech dan finaal de ganse groep over.


In CNH Industrial Belgium in Zedelgem ontwerpen, ontwikkelen en produceren meer dan 3000

medewerkers maaidorsers, balenpersen en hakselaars van het merk New Holland, met een ervaring

en knowhow van meer dan 110 jaar.  Aangezien in de vestiging alle facetten van ontwerp over

productie naar service en training van dealers en alle ondersteunende afdelingen vertegenwoordigd

zijn, zijn de functies er heel divers. Binnen het team productontwikkeling werken 400 technische

profielen die samen het “Centre of Excellence voor Oogstmachines van New Holland Agriculture”

uitmaken. Kerntaken daar zijn het ontwerpen, onderzoeken, perfectioneren en het uittesten in het

veld van de machines. Zedelgem is 1 van de 4 “Centre of Excellence” wereldwijd! De Capital divisie,

die ook gevestigd is in Zedelgem, zorgt voor de financiële ondersteuning van zowel de dealers als de

eindklanten.


CNH zet sterk in op duurzaamheid. Dit is geen recente hype, want al in 2006 hebben ze hun groene

strategie gelanceerd. In november 2007 ontwikkelden ze de eerste motoren die op biodiesel konden

draaien. In 2013 startten ze de ontwikkeling van een op methaangas aangedreven tractor. In 2019

ging deze machine in productie. De bedoeling is logischerwijze dat de landbouwers het methaangas

zelf “produceren/opvangen”.



Tijdens de boeiende rondleiding door de fabriek van 36ha konden we zien hoe verticaal geïntegreerd

de Zedelgem vestiging is. Heel wat onderdelen worden van scratch intern geproduceerd. De fabriek

is ook uitgerust met de nieuwste technologieën. HMI’s (Human Machine Interface) ondersteunen

bijvoorbeeld de arbeiders in het juist aanvijzen van de bouten op het chassis. Met VR-brillen worden

de motoren aan een laatste technische controle onderworpen vooraleer ze op de maaidorsers

worden geïnstalleerd. Het was ook ongelooflijk om te zien hoe op één lange productielijn van 28

werkposten een maaidorser in elkaar gevezen wordt. Iedere werkpost heeft een klein halfuur om

zijn taken af te werken. Daarbij komt dat dit geen puur bandwerk is want alle 28 machines in

opbouw waren verschillend van model en grootte. Heel indrukwekkend!


Tijdens de mooie receptie om het geslaagde bezoek af te sluiten, konden we gezellig bijpraten.


We danken Luc Nauwynck en zijn team voor de uitnodiging.


PS CNH heeft heel wat vacatures openstaan, ook voor economisten: klik hier voor meer informatie

50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page