Eind juni was Ekonomika West-Vlaanderen te gast bij CNH Industrial in Zedelgem.
CNH Industrial is een fusie van verschillende grote bedrijven actief in de sector van (land-)
bouwwerktuigen (Case-IH, New Holland, Ford, Fiat,..). In de groep produceren en verkopen ze meer
dan 100 productlijnen en 400 modellen van allerlei aard, zoals tractoren, graafmachines,
balenpersen en maaidorsers.
Het moederbedrijf is opgericht in 1895 in de VS door Abe Zimmerman. In 1906 richtte Leon Claeys in
Zedelgem Claeys Werkhuizen op. Tot dan was het maaien en dorsen van het graan een heel
arbeidsintensieve job. Hij wou die job minder lastig maken maar vooral de productiviteit in de
landbouw verhogen. In de jaren 20 maakte hij de eerste dorsmachine die stationair kon dorsen. In
1948 was de eerste geïntegreerde maaidorsmachine een feit. In 1952 kon hij de eerste zelfrijdende
maaidorser voorstellen. Claeys Werkhuizen werd in 1964 door New Holland overgekocht en
geïntegreerd in de groep. In 1986 werd de groep overgekocht door Ford en in 1991 nam Fiat
Geotech dan finaal de ganse groep over.
In CNH Industrial Belgium in Zedelgem ontwerpen, ontwikkelen en produceren meer dan 3000
medewerkers maaidorsers, balenpersen en hakselaars van het merk New Holland, met een ervaring
en knowhow van meer dan 110 jaar. Aangezien in de vestiging alle facetten van ontwerp over
productie naar service en training van dealers en alle ondersteunende afdelingen vertegenwoordigd
zijn, zijn de functies er heel divers. Binnen het team productontwikkeling werken 400 technische
profielen die samen het “Centre of Excellence voor Oogstmachines van New Holland Agriculture”
uitmaken. Kerntaken daar zijn het ontwerpen, onderzoeken, perfectioneren en het uittesten in het
veld van de machines. Zedelgem is 1 van de 4 “Centre of Excellence” wereldwijd! De Capital divisie,
die ook gevestigd is in Zedelgem, zorgt voor de financiële ondersteuning van zowel de dealers als de
eindklanten.
CNH zet sterk in op duurzaamheid. Dit is geen recente hype, want al in 2006 hebben ze hun groene
strategie gelanceerd. In november 2007 ontwikkelden ze de eerste motoren die op biodiesel konden
draaien. In 2013 startten ze de ontwikkeling van een op methaangas aangedreven tractor. In 2019
ging deze machine in productie. De bedoeling is logischerwijze dat de landbouwers het methaangas
zelf “produceren/opvangen”.
Tijdens de boeiende rondleiding door de fabriek van 36ha konden we zien hoe verticaal geïntegreerd
de Zedelgem vestiging is. Heel wat onderdelen worden van scratch intern geproduceerd. De fabriek
is ook uitgerust met de nieuwste technologieën. HMI’s (Human Machine Interface) ondersteunen
bijvoorbeeld de arbeiders in het juist aanvijzen van de bouten op het chassis. Met VR-brillen worden
de motoren aan een laatste technische controle onderworpen vooraleer ze op de maaidorsers
worden geïnstalleerd. Het was ook ongelooflijk om te zien hoe op één lange productielijn van 28
werkposten een maaidorser in elkaar gevezen wordt. Iedere werkpost heeft een klein halfuur om
zijn taken af te werken. Daarbij komt dat dit geen puur bandwerk is want alle 28 machines in
opbouw waren verschillend van model en grootte. Heel indrukwekkend!
Tijdens de mooie receptie om het geslaagde bezoek af te sluiten, konden we gezellig bijpraten.
We danken Luc Nauwynck en zijn team voor de uitnodiging.
PS CNH heeft heel wat vacatures openstaan, ook voor economisten: klik hier voor meer informatie
Commentaires